5 zasad skutecznego planowania CELU

Ile razy planowaliście coś zmienić, a nie udało Wam się tego osiągąć? Przyczyną może być błędnie określony CEL.


Metoda, która dobrze sprawdza się w formułowaniu konkretnych celów nazywa się SMART. Polega ona na 5 zasadach, którymi kierujecie się przygotowując CEL.
 

CEL musi być:

1. S zczegółowy – musi zawierać konkretny przekaz, szczegóły, którymi możecie się kierować w działaniu, zrozumienie tego celu nie powinno stanowić dla nas kłopotu, powinno być jednoznaczne
2. M ierzalny – musi dać się go zmierzyć, czyli liczbowo wyrażać stopień jego realizacji lub musi dać się określić go tak, aby można było kontrolować czy się go realizuje
3. A trakcyjny – nie może być nudny, musi być dla Was ciekawy i wzbudzać chęć do działania
4. R ealistyczny – musi być możliwy do osiągnięcia dla Was
5. T erminowy – musi być określony w czasie, co motywuje do działania, dobrze jest sobie wyznaczyć etapy jego realizacji

W praktyce… oznacza to, że Cel, który jest niekonkretny, rzadko uda nam się osiągnąć, bo ani nie będziemy wiedzieli co w sumie mamy zrobić, aby go osiągnąć, brak konkretów spowoduje, że nie będziemy mogli „odchaczać” sobie, że coś udało nam się w danym tygodniu zrobić. Dodatkowo, kiedy taki cel w sumie nie jest dla nas atrakcyjny lub nie jest realistyczny, to nie mamy chęci aby faktycznie zacząć działać w kierunku osiągnięcia tego celu. Kolejną kwestią jest to, że jeżeli nie damy sobie jakiś ram czasowych na osiągnięcie tego celu, to nie będziemy mieli motywacji, żeby zacząć już teraz i wypełniać kolejne kroki przybliżające nas do osiągnięcia sukcesu.

Przykład… często zakładamy sobie, że chcemy schudnąć, aby dobrze wyglądać. To jest naszym celem. Nie jest on zbyt konkretny, więc co zrobić aby go osiągnąć? Zaplanować go w 5 krokach….
1. Aby był szczegółowy, musielibyśmy określić, że chcemy np. pozbyć się kg lub np. pozbyć się tkanki tłuszczowej w pasie.
2. Ok, to już szczegół, ale dalej jest to mało konkretne… musimy sprawić, aby cel był mierzalny, czyli chcę się pozbyć 5 kg lub chcę mieć mniej o 5 cm w pasie.
3. Teraz musimy się zastanowić czy w ogóle dla nas taki cel jest atrakcyjny. Załóżmy, że jest. No fajnie, będę szczuplejsza o 5 kg… hm… w sumie to moje marzenie, będę wtedy czuć się rewelacyjnie w swoim ciele.
4. Okej, ale czy jest to realne? Tutaj może okazać się, że nie jest, bo np. 5 kg to za dużo, będziemy wtedy w niedowadze. No dobra, to zmieniamy i ustalamy, że jednak 3 kg chcemy schudnąć. To jest realne!
5. Ostatni krok! Nie możemy przecież założyć, że fajnie, schudniemy sobie to 3 kg… kiedyś…. Zakładamy więc, że dokładnie za 2 miesiące będziemy ważyć o te 3 kg mniej. Określone w czasie? Tak. Realne? Pewnie!.
No i jak? Łatwiej osiągnąć zrzucenie 3 kg przez 2 miesiące, niż schudnąć by dobrze wyglądać nie wiadomo kiedy i co to w ogóle dla nas oznacza….
Ważne jest również to, aby sobie to wszystko zapisać, monitorowanie tego celu jest równie ważne.  Oto kolejny przykład:

Okej, no to mamy skutecznie zaplanowany cel. Pozostaje kwestia jego osiągnięcia, różnych trudności, spadku motywacji. O tym w kolejnych wpisach…

Dodaj komentarz